Ha szeretnél még jobb szövegíró lenni, akkor minden nap szánj egy kis időt arra, hogy figyeled a szakmai trendeket. Ez vonatkozik a módszerekre, a témákra és stílusra egyaránt. Kezdj el összegyűjteni olyan weboldalakat és blogokat, amelyek a fejlődésedet szolgálják majd a jövőben. (Remélem, én is köztük leszek.)
Összeszedtem neked 10 praktikus tanácsot, melyeket ha megfogadsz, már egy hónap múlva is látványos eredményt érhetsz el.
1. Tudd, hogy mit is csinál a szövegíró és a tartalomíró
Az első és legfontosabb, hogy tisztában légy azzal, mi is pontosan a szövegíró feladata. Az egyszerűség kedvéért én itt szinonimaként használom a szövegírás és a tartalomírás szót (más is ezt teszi), de tudnod kell, hogy a kettő nem ugyanaz.
Amit jó, ha már az elején észben tartasz, hogy az online szövegírás nem ugyanaz, mint egy regény, egy levél vagy egy napló írása. Az elsődleges célja az eladás és csak utána következnek olyan elengedhetetlenül fontos tényezők, mint a szórakoztatás, figyelemfelkeltés, informálás stb. Innen megtudhatod, mi a 3 fő különbség szövegírás és tartalomírás között.
2. A fókusz a fókuszon
Rengeteg időt spórolhatsz azzal, ha megtanulsz kizárni mindent és egyetlen dologra összpontosítani. Kezdetben akár egy napig is írhattál egy blogbejegyzést. Ezt az időtartamot folyamatos gyakorlással próbáld meg fokozatosan csökkenteni. Kezdd úgy, hogy kitűzöl magad elé egy célidőt és egy címet.
Én korábban úgy gyakoroltam, hogy böngésztem néhány percig a világhálón, címeket olvastam és amelyik cikkre szívesen rákattintottam volna, annál megálltam. A címét kimásoltam egy szövegszerkesztőbe és adtam magamnak 60 percet a megírásra. A hossza minimum 1000 szó volt, 4-6 kulcsszóval készült és természetesen a SEO szempontokat is figyelembe vettem. Próbáld ki te is a módszert, sok olyan skillre tehetsz szert, ami a későbbiekben hasznodra lesz.
3. Írj, írj, írj minden nap írj
Az írásra úgy rá lehet szokni, mint a futásra. A jó szövegíró ezt pontosan tudja. Aki már egyszer beillesztette ezt a fajta testmozgást a mindennapi életébe, az pontosan tudja, milyen rossz, amikor néhány napig nem tudja felhúzni a futócipőt. Ugyanez igaz az írásra is. Írj naplót, blogot, verset, levelet, kedves idézeteket, használj hozzá telefont, tabletet, noteszt, bármit. A nap bármely percében elő tudod kapni! Írd ki magadból az örömöt, a bánatot. Nem csak az aktív szókincsedet bővítheted ezzel, de a stílusod is formálódik. Ehhez adok egy kis segítséget a 10. pontnál!

4. Olvass, olvass, olvass
A jó szövegíró nem csak ír, hanem rengeteget olyas is. A szépirodalom mellett most elsősorban a szakmai publikációkra gondolok. Olvass a szövegírásról akár könyvet, akár külföldi blogokat, más szövegírók weboldalait. Valódi kincsekre lelhetsz, és közben inspirálódhatsz.
5. Határozd meg a niche-ed
Figyeld magad, mi az a téma, ami a leginkább érdekel, amitől lázba jössz. Ez lehet a te szövegíró niche-ed (magyarul fülkéd), amiben először kiteljesedsz, amiről sokat és sokáig tudsz írni. Ha már van rutinod, kevésbé szimpatikus témákat is képes leszel gyorsan feldolgozni. A munkavállalásban is sokat segít ez a módszer, ha hideg e-mailek indítasz, elsősorban olyan vállalkozókat keress meg, akik a niche-edbe tartoznak.
6. Kezdj el a kulcsszavakra koncentrálni
Írás közben tudatosan használj kulcsszavakat. Ha már meg van az ötlet, hogy miről szeretnél írni, jegyezz fel 4-5 olyan szót, ami alapján rátalálnál a keresőben a cikkedre. Legyen egy elsődleges kulcsszó, ami a címben és az első bekezdésben is szerepel és majd még persze többször a szövegben. Válassz egy másodlagos kulcsszót is, amit az első alcímben szerepeltess. Egy rövid idő után majd azt veszed észre, hogy ez már automatikusan megy. Így leszel egyre jobb szövegíró!
7. Gyűjts magadnak segédletet
Rengeteg hasznos információt kutathatsz fel az interneten. Ezt nyomtasd ki és tűzd ki magad elé, hogy munka közben csak rá kelljen pillantanod. Ugyanígy szavakat és tiltott szavakat is gyűjts magadnak. Ezek a szövegíró stílusodat formálják majd.
Elárulom azt is, hogy minél több színesítő jelzőt, az érzékekre ható szót használsz a szövegeidben, annál vonzóbbá válik az írásod. Például a szép helyett használd az elragadó, ízléses, álomszép, szemet gyönyörködtető, varázslatos szavakat. De bármilyen gyakran használt (főleg címben) kifejezéshez gyűjthetsz szinonimákat. Ezeket gyűjtsd egy szövegíró mappába, ami majd megkönnyíti a munkád.
8. Tanulmányozd kedvenc weboldalaidat
Ha rendszeresen olvasol olyan oldalakat, amelyek rendkívül népszerűek és a hazai top 5-ben vannak kategóriájukat tekintve (női, sport, autós, kultúra, életmód, oktatás, turizmus stb.), akkor tudnod kell, hogy az ott megtalálható cikkek jelentős része okosan megírt hirdetés. Sokszor már a címből látszik, hogy natív cikkről van szó.
Terméket, televízió műsort, ételreceptet, nyaralást lehet úgy reklámozni, hogy észre sem veszed, de máris ott a képzeletbeli bogár a füledben és könnyen vásárló lesz belőled. Ha még linket is tartalmaz a cikk, akkor egyértelmű, hogy hirdetésről van szó. Nézd végig a vezető női online magazinokat, egy-két natív cikket azonnal felfedezhetsz. Minél többet veszel észre, annál jobban ráérzel a szövegíró munka apró kis titkaira.
9. Vedd észre a hosszú szavakat
A jó szövegíró arra is figyel, hogy a szöveg könnyen olvasható legyen. Ha le tudod cserélni a hosszú szavakat rövidebbre, tedd meg! Ez egy aranyszabály. Az olvasók és a keresőmotorok sem szeretik a hosszú szavakat. Ennek a bekezdésnek az első mondata hosszabb szavakból összerakva: “Amennyiben módodban áll a terjedelmesebb kifejezéseket kevésbé hosszú kifejezésekkel helyettesíteni, mindenképpen javasolt ezek kicserélése.” Egy szakkönyvben ez lenne a kívánatos, de online szövegként messzire elkergeti az olvasókat.
10. 30 téma a 30 napra
Végül, de nem utolsó sorban írtam neked 30 témát, amit kezdő szövegíró kollégáknak szoktam javasolni. Ezek könnyed, szórakoztató tartalmaknak tűnnek, ám valójában csodás eszközök arra, hogy érzelmileg is magadhoz kapcsold az olvasóidat. Ez az érzelmi kötődés az előszobája minden hosszútávú együttműködésnek. Ha az olvasóid azt érzik, hogy egy csónakban eveztek, gyorsan azonosulni fognak veled (pontosabban a rólad alkotott képükkel) és emlékezni fognak rád, megosztanak, megszeretnek és megrendelik a szolgáltatásodat. Kattints ide a 30 ingyenes blogposzt ötletért.