Több ügyfelet szeretnél? Akkor így fogj hozzá a szövegíráshoz

Határozd meg az álomügyfeled és csak neki írj

Többen panaszkodnak arra, hogy több ügyfelet szeretnének, vagy reklamálnak a vásárlók, nem elégedettek a munkával, amit kapnak, nem ezt kérték, nem erre gondoltak stb. Ez a negatív kapcsolat rányomja a bélyegét az ember egész napi hangulatára és ezzel együtt a vállalkozói kedvére is. Sóhajtozás helyett azonban meg kellene vizsgálni, valóban azok-e a vásárlóid, akiket te szeretnél magadnak.

Számos vállalkozás esik abba a hibába, főleg a kezdetek kezdetén, hogy bárkinek és mindenkinek szeretné kínálni a termékét. Vagy fordítva, bárkinek hajlandó szolgáltatást nyújtani, aki csak bekopog az ajtón. Majd, amikor nem jönnek az eredmények, a lehető legrosszabb fegyverhez nyúl, elkezd akciózni, csökkenti az árakat és végül már ő maga sem bízik a sikerben. 

Szerencsére van megoldás, méghozzá nem is olyan bonyolult. Mindössze arra van szükség, hogy fogj egy papírt és egy ceruzát (ennek hiányában a mobilod vagy egy notebook is megteszi), hunyd le a szemed és képzeld magad elé az ideális ügyfelet. Azt az ügyfelet, akivel szívesen dolgoznál együtt hosszútávon, akitől nem mászol a falra, akinek mindig boldogan felveszed a telefont, akivel együtt ünnepelnéd a közös sikereiteket.

Ha ez meg van, akkor írd le minden tulajdonságát, vagyis profilozd az álom ügyfelet. Ezután csak neki írj, csak őt szólítsd meg minden hirdetésedben, blogbejegyzésedben, Instagram/Pinterest/LinkedIn üzenetedben. Ezt a profilt elég évente egyszer felülvizsgálni, pontosítani, esetleg egy kicsit módosítani rajta. Mutatom, hogy én milyen jellemvonások mentén írom le a saját ügyfeleimet:

Hogyan írj jó szöveget? Először is döntsd el, hány éves az álomügyfeled

Alapvetően szeretünk a fiatalabb, rugalmasabb korosztály felé húzni, ha az ideális célszemélyről van szó, de ez nem minden esetben van így. Az idősebb ügyfelek sokszor türelmesebbek, toleránsabban és bár a koruk miatt fölényben érezhetnék magukat, ők nem akarják azt éreztetni veled, hogy minden tegnapra kell. Tudják, hogy a jó dolgok nem egy csettintésre vannak tőlük, ugyanakkor szeretnek minden feladatban aktívan részt venni.                

Több ügyfelet szeretnél? Nőt vagy férfit?

Egyeseket feszélyez, ha ellenkező nemű ügyféllel kell kommunikálniuk, másokat éppen ez inspirál. Ha te úgy érzed, hogy nőkkel jobban ki tudsz jönni nő létedre, vagy férfiakkal férfi létedre, akkor a nekik megfelelő stílusban kommunikálj. Gondolok itt a színekre, témákra, ugyanúgy a szóhasználatra és a stílusra. 

Ha inkább az ellenkező nemű ügyfelekre apellálsz, akkor is vigyázz, nehogy az előítéleteid vezessenek. Sajnos néhány hirdetés belefut abba a csapdába, hogy a nőknek kínált terméket úgy próbálja értékesíteni, hogy ezt vedd meg, mert ez egyszerű, mert ez könnyű, ezzel nem kell bajlódnod (pl. autógyártók). Sok nő számára ez a megközelítés sértő lehet.                             

Mivel foglalkozik?

A szépségiparban dolgozik? Segítő tevékenységet folytat? Személyi edző? Író? Ingatlanos? Borász? Selyemből varr szexi alsóneműket? Bármivel is foglalkozik az álom ügyfeled, bíztasd arra, hogy jó úton jár, ne adja fel az álmait. Inspiráld, segítsd, működj vele együtt és csak téged akar majd. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a foglalkozása mennyi idejét veszi igénybe és mikor. Általános, reggel nyolctól délután négyig tartó munkaidőben dolgozik, esetleg több műszakban vagy szabadúszó, aki saját maga szabja meg a munkaidejét. Ha az előbbiek a célcsoportod és szolgáltatsz, akkor vedd számításba, hogy ők az esti órákban vagy hétvégén lesznek elérhetőek számodra. Akár erre az információra is felépíthetsz egy kampányt. 

Hol lakik?

A nagyobb cégek esetében is látom, hogy regionális határaikon belül mozognak, a hozzájuk közel eső ügyfelek kiszolgálására szakosodnak és ezt kommunikálják is magukról. Ez is egy döntés, de ennél persze tágabban is meríthetsz az ügyfelek tengeréből. Sőt, amennyiben beszélsz nyelveket, a határokon túlról is gyűjthetsz megrendelést.

Ennél a kérdésnél a legfontosabb, hogy tudd, milyen tartalmakra érzékeny. Kicsi ország vagyunk, de másként tekint a világra az, aki a Balaton mellett éli az életét és másként, aki a budapesti 5. kerületben. Másra fogékony az, aki nagyvárosban lakik és másra, aki a vidéki élet szerelmese. 

Álomügyfél meghatározása, ezután csak neki írj.

Mennyi a havi keresete?

Pontosabban fogalmazva egyéni vállalkozó vagy 2-10 fős cég, esetleg nagyobb falat? Számos terméknél, ilyen a szövegírás is, a konkurencia kíváncsisága és egyéb okok miatt nem tesszük közkinccsé az árakat. A bérezés akár megállapodás tárgya is lehet, esetleg szolgáltatás cserében is gondolkodhatsz. 

Van-e családja, vannak-e gyermekei?

Komoly fordulópont az ember életében, ha gyermeke születik.  Megváltoznak a prioritások, máshogyan tekint a világra, másként kell megragadni a figyelmét is. Egyáltalán nem mindegy, hogy anyáknak kommunikálsz vagy gyermektelen felnőtteknek, esetleg egyetemistáknak vagy nagypapáknak. 

Vannak olyan vállalkozások, amelyek elsődleges szempontként kezelik ezt a kérdést és kizárólag a vállalkozó anyukákat veszik célba (jó értelemben, mert sokszor ők maguk is azok és ismerik a nehézségeket). Mások kifejezetten az egyedülállókra “szakosodnak” és szingli hölgyek, agglegények figyelméért versengenek a szolgáltatásukkal. Mások kisbabás szülőknek készítenek rágókákat, cipőcskéket. Bármi is legyen az álomügyfeled családi állapota, pontosan meg kell határoznod.

Milyen újságot, blogot olvas?

Nincs annál kínosabb, mint amikor sértő megjegyzéseket kap valaki, akár akaratlanul is, csak mert olcsó ponyvaregényeket olvas vagy bulvárlapok előfizetője. Az olvasás egy kikapcsolódási forma, illik tiszteletben tartani a másik ízlését. Aki jártas a bulvárban, az a celebeken, influenszereken keresztül könnyebben megfogható. Érdemes nagyobb követőtáborral rendelkező egyénekkel is együttműködni néha, ez manapság egy igen népszerű hirdetési forma.

Politikai nézeteket nem szerencsés feszegetni szövegírás közben. Hacsak nem pártpolitikai emblémákkal ellátott kitűzőket szeretnél gyártani. A vásárlások szempontjából nem is lényeges, hogy ki hová szavazott a legutóbbi választásokon. Ellenkezőleg. Minél nyitottabbnak, elfogadóbbnak láttatod magad, annál kisebb az esélye, hogy megsérted valaki érzéseit. 

Másrészt a politika egy igen kényes kérdés Magyarországon, ezt még újságíró korszakomból tanultam meg. Sajnos van egy része a társadalmunknak, aki számára akkor vagy elfogadható, ha ugyanazt a pártot favorizálod, amit ők. Ha nem, akkor lehetsz bármilyen, tehetsz bármit, ellenségként fognak kezelni. Ezért nem is kell ezzel foglalkozni az álomügyfeled megalkotása során. 

Kiket követ?

Elképesztő ereje van a közösségi médiában látható “példaképek” kommunikációjának. Ha valakit kedvelünk, arról elhisszük, hogy mindig jól választ, amit visel, amit használ a mindennapjaiban, azt mi is kérdés nélkül elfogadjuk. Sőt, vágyunk rá, szeretnénk egy szeletet a szépségéből, a magabiztosságából, a sikeréből, amit a közösségi médián keresztül közvetít magából. Hogy ez hamis kép? Mindenki tudja, mégis hagyjuk magunkat az orrunknál fogva vezetni.

Azonban, ha az álomügyfeled nem néz tévét és nem olvas bulvárlapokat, akkor sincs minden veszve. Valakivel ő is szimpatizál, valakire ő is felnéz. Ha őket idézed, az ő munkásságukat állítod be követendő példának és tiszteletre méltónak, akkor egyet fognak érteni veled. És már el is fogadtak, nagyon valószínű, hogy ettől a ponttól kezdve a bizalmukat is megnyerted.

Milyen filmeket, sorozatokat szeret?

A régi klasszikusokra esküszik vagy Netflix előfizetőként kevéssé ismert, réteg műsorokat követ? Az elsőnél nagyobb eséllyel ragadhatod meg a figyelmét, de már immunis lehet a témára. Utóbbit nehezebb elérni, viszont azonnal bekaphatja a horgot, hiszen, ha te is ismered, amit csak kevesek ismernek, akkor különlegesnek fog tartani. 

Bevallom, amikor először próbáltam megalkotni a saját álomügyfelemet, ennél a résznél kissé megtorpantam. Mi köze van ahhoz, hogy én tartalommarketinggel foglalkozom annak, hogy mások mit néznek este, lefekvés előtt a tévében. Aztán persze rájöttem, hogy nagyon is sok. Egészen más a médiafogyasztási szokása annak, aki késő estig televíziót néz és annak, aki sosem nézi. Ezt azonban el kell döntenem, mert más-más cselekvést követel meg tőlem a helyzet, ha szeretném elérni mindkét csoportot. 

A nehézséget az jelenti, hogy vajon én ismerem-e azt a sorozatot, amit az álomügyfelem szeret nézni vagy esetleg egy olyan színésszel próbálom felkelteni a figyelmét, akit ő nem tart elég jónak, és emiatt engem is alacsonyabb szintre sorol a képzeletbeli ranglistán.

Szóval nem egyszerű ez, így ha vannak számodra is ilyen nehezen kezelhető kérdéskörök, akkor ezeket nyugodtan figyelmen kívül hagyhatod. Van elég szempont még a felsorolásban ezen kívül is. Inkább ne vedd figyelembe ezt az ismérvet, minthogy rossz irányba terelje a stratégiádat.      

Több ügyfelet szeretnél? Döntsd el, milyen oktatásban részesült?

Itt gondolhatsz az iskolai végzettségére, de kategorizálhatod is: humán, reál vagy sportos beállítottságú. Ennek megfelelően beszélj hozzá, találd meg azt a nyomógombot, amitől beindul az érdeklődése és rád talál. Mielőtt megkérdeznéd, hogy ez miért fontos, érdemes egy kicsit utánajárni a dolgoknak. Figyeld meg a korábbi vásárlóidat, ha már vannak. (Ha nincsenek, akkor ez is a fantáziádra van bízva.) 

A magasabb iskolai végzettségűek a statisztikák szerint több ideig fontolgatják a vásárlást, összehasonlítgatnak és több kérdés merül fel bennük egy termék kapcsán. Ha előre kitapasztalod, mik lehetnek ezek a kérdések a vásárlás előtti pillanatokban, akkor a tartalmaidba már előtte beleépítheted a válaszokat. 

Mennyire lesz tartós a termék? Hogyan történik a kiszállítás? Visszaküldhetem-e a terméket, ha mégsem jó? Már készen van vagy még le kell gyártani? Számtalan kérdés merülhet fel, írj össze néhányat és egy gyakran ismételt kérdések cikkben foglald össze a válaszokat.

Milyen kihívásokkal és problémákkal szembesül?

Kutatások szerint az emberek 95 százaléka probléma orientált. Tehát nem a megoldási lehetőséget veszi észre, hanem a problémát. Olyan tartalmak vonzzák őket, amelyek az ő gondjukat elemzik. Ennek komoly pszichológiája van, nem is szeretnék ebbe most belemenni. Emésztőrendszeri betegséggel küzd, nem talál vevőt a termékére, esetleg nincs a stílusának megfelelő ékszer a piacon, nem tudja, mit ajándékozzon karácsonyra? Olyan cikkekre fog kattintani, ami az ő bajait taglalja. Itt lehet megragadni a figyelmét a szövegírással.

Hol keresi a probléma megoldását?

Egyesek másoktól várják el a segítséget, míg mások proaktívan állnak a dolgokhoz. Bármelyik típusba is tartozik az ideális vásárlód, kínálj fel neki lehetőségeket. Legyél az, akihez fordulhat. Ehhez azonban tudnod kell, hogy mi a legnagyobb baja. Vizsgáld meg a terméked, mi a legnagyobb haszna. Mi az egyedisége? Mitől más, mint a többi? Miért éppen a tiédre van szüksége? Komoly bizalomépítő ereje van, ha sikerül meggyőzni az olvasót, hogy nem eladni akarsz neki valamit, hanem valóban megoldani a problémáját és segíteni szeretnél neki. 

Mire vágyik a szíve mélyén, amit a te segítségeddel elérhet?

Ha eltalálod az ügyfeleid legtitkosabb vágyait, akkor szinte biztosan egyre többen akarnak majd a közeledbe kerülni. Még jobb, ha te magad ébresztesz vágyat valami iránt, amiről addig nem is tudták, hogy szeretnék. 

Mi akadályozza meg abban, hogy elérje a célját?

A legnagyobb akadályokat mindig saját magunk képezzük az álmaink megvalósításakor. Mindenkinek szüksége van bíztatásra. Az Engedd meg magadnak, Mert megérdemled, Tedd meg, Itt az idő! A pozitív pszichológiai kommunikáció felébreszti a legrezignáltabb olvasóidban is a szenvedélyt.

Milyen kifogásai lehetnek, amik miatt nem bízik meg benned?

A bizalom egy érzékeny téma. Senki sem fogja neked elhinni, hogy a Tyrannosaurus rex volt a valaha élt egyik legnagyobb szárazföldi húsevő, ha nem teszed hozzá, hogy a könyvek/kutatások/paleontológusok szerint. Ugyanez igaz az online kommunikációdra is. Meg kell nevezni néhány ismert embert, aki tanított vagy inspirált. Írhatsz pozitív idézeteket azoktól, akik már rendeltek tőled, tüntesd fel a referenciáidat, ha már vannak. Az eddigi tapasztalataidról mesélj valamit, érezze a leendő ügyfeled, hogy nem a levegőbe beszélsz. Persze ne kérkedj, mert az visszaüthet.  

Több ügyfelet szeretnél? Határozd meg, milyen értékekben hisz

Nem kell mélyen beleásni magad senki lelkivilágába, de tudd elkülöníteni azokat, akik szerint a művészet viszi előre a világot azoktól, akik szerint egy jó nagy hétvégi buli mindenre megoldás. Előbbi hamarabb fog rákattintani a 10 dolog, amit nem tudtál Picassorol cikkre, utóbbi inkább a 10 legfinomabb koktél, amit otthon is elkészíthetsz blogbejegyzést fogja elolvasni. 

Emberi érték például a barátság, az állatszeretet, a család, a becsületesség, a vallás, a hagyományőrzés, a felelősségtudat, a környezetvédelem, a kreativitás, a fittség. Ezek olyan fontos szempontok, amelyek sokszor az emberek egész életmódját áthatják. Nagyon erős hatással van rájuk, ha valahol szembejön velük akár csak szavak formájában is.

Milyen mértékű ismeretei vannak a te munkáddal kapcsolatban?

A terméked vagy szolgáltatásod a te szakterületed. Ebben te vagy a legjobb, ha a megrendelő nagyon bele akar szólni abba, hogyan végezd a munkád, jogod van nemet mondani. Nem mindenki szövegíró, aki megtanult írni, nem mindenki kertész, aki már ültetett virágot és nem mindenki optometrista, aki kontaktlencsét hord. Engedd meg, hogy érdeklődjön, de tedd világossá, hogy amit csinálsz, az a te szakértelmedre van bízva.

Az érdeklődés és a kíváncsiság természetes dolog. Ne titkolózz, ne gondold azt mindenkiről, hogy csak azért kérdez olyan sokat, mert le akarja nyúlni az ötleteidet. Persze ilyennel is találkozhatsz majd. A vásárlók és az ügyfelek sokszor csak szeretnék megérteni, mi történik, mire adják ki a pénzüket. Az ő szintjükön kell elmagyaráznod a folyamatokat, egyfajta történetmeséléssel. 

Hogy miért? Mert az emberek szeretik a történeteket és szeretik továbbadni azokat. Ha tudsz mondani valami újat, meghökkentőt, akkor másnap szívesen mesélnek majd rólad az ismerőseiknek is. Ha tudják, hogy egy termék hogyan jött létre, azt elmondják majd mindenkinek, és ez sokszor többet ér, mint bármilyen hirdetés.