5 ok, ami miatt az első évben becsődöl a legtöbb vállalkozás

Szövegírás, tartalommarketing - GN kommunikáció

Emlékszel még arra a napra, amikor eltervezted, hogy belevágsz egy vállalkozásba? Elképzelted a zajos sikert, hogy egy tonna pénzt keresel majd, és végre azzal foglalkozhatsz, amit szeretsz? A kezdeti lelkesedés könnyen megtörhet néhány negatív tapasztalat után. Ebben a posztban segítek neked, hogy ne add fel az álmaidat. Íme az az 5 lehetséges ok, ami miatt becsődölhet egy jól induló próbálkozás is.

A legtöbb vállalkozás sajnos az indítás utáni első évben elbukik. Biztosan van erről valahol statisztika és az okokról is, de egy biztos: az “én mindent megpróbáltam” nem azt jelenti, hogy a becsődölt vállalkozó valóban mindent megpróbált. Legtöbbször arról van szó, hogy kitett néhány képet az Instagramra, írt egy-két hónapig egy üzleti blogot különböző intenzitással, kitett egy hirdetést pár napra a Facebookon. Közben várta, hogy az ügyfelek megrohamozzák, de hiába. Röviden, tömören, hiányzott a kitartás.  

A korai csőd biztos előjele: azonnal akarsz mindent

Jellemző emberi tulajdonság, hogy mindent azonnal akarunk. Azonnal írni kell 10 blogposztot, egyszerre publikálni, azonnal hirdetni kell mindent mindenhol. Ha vállalkozásban gondolkodsz, akkor tervezz legalább 365 napra előre. Az első hónap tökéletes a szövegírás gyakorlására, egy marketing terv kidolgozására, amelyben látni fogod, hogy két hét múlva, két hónap múlva, egy év múlva mit fogsz csinálni. Egyszerre mindig csak kis lépéseket kell megtenni és csak arra az egy lépésre koncentrálni. Így jutsz el 15-20 lépés után a várva várt nagy célig.

Nincs húzó terméked

Te tudod már, hogy mi az, amire építed a vállalkozásod? Mi az, ami majd a fő bevételedet hozza? Nem kettő, nem tíz vagy egy tucat termék. Egyetlen egy. Ez lesz, ami a tartalomgyártás segítségével odacsalogatja a többi termékedhez is a vásárlókat. Ezt tennéd a kirakatba, ha boltod lenne, ennek a fotójával hirdetnéd magad, ezt nyomtatnád a pólóidra, talán még a logódon is ez jelenne meg. Válaszd ki a húzó terméket, szűkítsd le egyetlen szóra, hogy mivel foglalkozol. Ez lesz a szövegírások során a kulcsszó, a munkád során a fejős tehened.

Nem vagy elérhető

Webshop ide vagy oda, az emberek imádják a fizikai kontaktust. Szeretünk mindent megfogdosni, megnézni, megszagolgatni mielőtt a pénztárcánkért nyúlunk. Nincs ez másként az online árusított termékeknél sem. Használj ki minden olyan lehetőséget, ahol megmutathatod magad és a termékeidet. Legyen az konferencia, vásár vagy egy bevásárló központ. 

És azt tudtad, hogy ha szolgáltatást árulsz, akkor te magad vagy a termék? Persze ne hagyd, hogy fogdossanak és szagolgassanak, ha például szövegírással foglalkozol. A személyes találkozások alkalmával azonban legyen nálad névjegykártya (vagy egy céges toll, amit ajándékba adhatsz) és néhány mondatban mesélj arról, hogy miben szoktál segíteni az embereken. Ne arról beszélj, hogy mit csinálsz, tehát görnyedsz napi 8 órát a számítógéped előtt és pötyögsz a szövegszerkesztőbe. Arról mesélj, hogy amit teszel, milyen hatással van az ügyfeleid életére. 

Rosszul van bemérve a célközönség

És most elárulok valami meglepőt. A terméked tökéletes! Ebben sose kételkedj. Ha úgy tapasztalod, hogy nem ér el a célközönség, akkor vedd sorra, hogy kinek is akarod eladni a termékedet. Ha kerámia szappantartókat árulsz és csak annyit tudsz a leendő vásárlóidról, hogy 20-40 év közötti nők, akiknek van fürdőszobájuk, az nagyon kevés. Beszélgess a vásárlóiddal, figyeld meg őket, olvass utánuk. Milyen az iskolai végzettségük? Hol laknak, van-e gyermekük? Mi a fő problémájuk, ami miatt megvásárolták a terméked és az miben segített nekik? 

Nem derül ki rólad, miben vagy más

Nem tudom, mivel foglalkozol pontosan, de bármi is az, biztos vagyok benne, hogy van konkurenciád. Ha még nem tetted, nézd végig a versenytársaid weboldalait, közösségi oldalait és fogalmazd meg magadnak, miben vagy te más? Miben vagy te jobb, mint ők? Miért éppen téged válasszanak a vevők és miért ne a konkurenciát? Ha megtaláltad ezt a szempontot, bátran hirdesd, tedd jól láthatóan az olvasóid orra elé. 

Ez egy olyan módszer, amely a hezitálókat is feléd húzza. Eközben arra is jó, hogy kétség nélkül meggyőzd a vásárlóidat arról, hogy habár magasabb árat kérsz a termékeidért, annak meg van a konkrét oka.

Drágább vagy, de te nem gyorstalpalón végeztél, hanem kimutatható eredményeid vannak. Drágább vagy, de hozzád visszaküldhetik a terméket, ha mégsem válik be. Drágább vagy, de nálad egyénre szabott megoldásokat is lehet kérni. Olyan ez, mint az táska piac. Ötszáz forintért és kétmillióért is találsz magadnak táskát. Mindkettő ugyanazt tudja. Az olcsóbbik lehet, hogy műanyag tömegtermék, a drágábbat viszont kézzel varrták egy száz éve működő kis műhelyben.