Ha hatásos SEO szövegírás a célod, itt kezdd a tanulást

SEo szövegírás alapjai

Szögezzük le az elején, a SEO szövegírás, azaz a keresőoptimalizált szövegírás emberekhez szól. Ennek ellenére úgy kell megírni, hogy a robotok is felfogják belőle a lényeget. Néhány éve még elég volt, ha bizonyos szavak, amelyeket kulcsszóként szerettünk volna szerepeltetni, jó sokszor jelennek meg a szövegben. Ennél ma már jóval ügyesebben kell írni.

Ha valaki már a kétezres évek elején is használta a Google-t, akkor emlékezhet egy akkoriban népszerű trükkre. Nevezetesen, amikor a keresőszóra adott első néhány találat teljes weboldalát kijelölte (mintegy átszínezte a kijelöléssel), akkor a szöveg alján, az addig láthatatlan szavak is megjelentek. Ebben az 5-10 sorban semmi más nem volt mit a kulcsszó vagy a kulcsszavak. Legalább százszor leírva, de én emlékszem ennél durvább mennyiségű kulcsszóra is.

Szerencsére (vagy sajnos?) ma már nem ilyen könnyű megvezetni a Google keresőjét a SEO szövegírás során. Sőt, évről évre okosabbak a keresőrobotok, a fenti trükköt még bünteti is azzal, hogy hátrébb sorol a találati listában.

Mi is az a SEO szövegírás?

A SEO szövegírás lényege, hogy tartalmas, informatív legyen és jól érthető. A mondatszerkesztés és a nyelvtani logika szabályai alapján úgy működik a marketing szövegírás, mint az újságírás. Nőknek, férfiaknak, fiataloknak, időseknek szól. Amellett, hogy információt ad át, még szórakoztató is. Vagy ha lehet, legalább ne unja magát halálra az olvasó, mert abból semmi jó nem származik.

A hossza is – tágan ugyan, de – meghatározott. Egy posztban 300 szónál többet kell kisajtolnia magából a szövegírónak, ha valaha is viszont akarja látni a munkáját a keresőben.

Jó néhány évig dolgoztam újságíróként. Ma már ki merem jelenteni, hogy a zsurnalizmus és a szövegírás olyan távol van egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől. Amiben eltér az újságírástól a SEO szövegírás, azok elsősorban a technikai elemek.

A keresőoptimalizált szövegírás soha nem egyetlen cikkre koncentrál, hanem egyszerre több száz cikk megírására, egyetlen fő webcím alatt. Tehát, ha történetesen hintákat árulsz, akkor nem pakolhatod tele a weboldaladat olyan írásokkal, blogposztokkal, amelyek mindegyikének a fő kulcsszava a hinta. Ennél kreatívabban kell hozzáállnod a dologhoz. Írnod kell például a babahintákról, a szobahintákról, a hinta történetéről és még egy csomó minden másról, ami alapján eljuthatnak a weboldaladra a interneten keresgélők.

Mitől fogják kedvelni a szövegeidet?

Sok szövegíró azt javasolja, hogy a szöveg legyen olyan egyszerű, mint egy faék. Ne kelljen rajta gondolkodni, azt adja, amit és ne bonyolítsuk nehéz kifejezésekkel. Én ennél kicsit többre becsülöm az olvasóimat. Szerintem igenis helye van néhány idegen szónak, esetenként cizelláltabban is lehet fogalmazni, elvégre nem csak a keresőrobotoknak írunk. Sőt, elsősorban nem nekik írunk.

Tény, hogy egyszerű, lényegre törő és közérthető legyen az írásod. Emellett legyen benne szív és vér, úgy értem, engedd el a gyeplőt, hadd jöjjenek azok a szavak, szóképek, amik jönni akarnak. Nem érettségi feladatot vagy szakdolgozatot írsz, hanem keresőbarát szöveget, amitől a vásárlóknak is megjön a kedvük a pénztárca nyitogatáshoz.

Hány szóból álljon a szöveg?

A keresőoptimalizált szöveg szavainak a száma legalább 1500. Ha jól körül írsz egy témát, akkor ennél sokkal többet is írhatsz, annak még a robotok is örülnének, ha lennének érzéseik. De ennél kevesebbel ne nagyon próbálkozz. Ha nincs időd, nincs ötleted vagy elfogyott a szövegírásra szánt energiád, akkor tarts szünetet vagy tedd félre a feladatot. Majd később írj még néhány bekezdést és csak másnap publikáld.

Amikor a pihenés sem segít, akkor ideje inspirálódni. Van, akinek fél pohár bor is elég, mások inkább rákeresnek a hasonló témával megírt szövegekre hazai vagy külföldi oldalakon és onnan merítenek ötletet. Hogy ez plágium? Természetesen az, ha szó szerint veszel át mondatokat és nincs pontos forrásmegjelölés.

Tőlem például legutóbb R. Kárpáti Péter („Barátok közt András”) kérte el egyik korábbi cikkemet a hamarosan megjelenő könyvéhez. Ő nagyon becsületes volt, levélben meg is kérdezte, hogy áldásomat adom-e a dologra és én igent mondtam. De volt már korábban olyan szövegem, amit visszavonattam, mert a megkérdezésem nélkül egy olyan weboldalon láttam viszont, amelynek a szemléletmódjához nem szívesen adom a nevemet.

Miért olyan égetően fontos a címadás a SEO szövegírás során?

Erre nem hiszem, hogy sok szót kell fecsérelni, egyszerűen azért, mert a cím alapján fog eldőlni, hogy rákattintanak-e a cikkedre vagy sem. A címadásnál nem kell azon görcsölni, hogy tízből úgyis csak ketten fognak rákattintani, és hogyan kellene ezt a számot valahogy feltornászni 5-6-ra. Ilyen esetben könnyedén elmehetsz a bulvárosodás irányába. Ha nem ez a célod, akkor ne tedd.

Persze ott van a másik véglet is. Sose írj olyan címeket írj, amiben minden hasznos információ benne van pl: ”A mai lottó számok: 5, 19 ,35, 44, 68”, mert arra már a kutya sem fog kattintani. Hiszen mi más lehet még a szövegben, ami érdekes ebben a témában. Egy kis titokzatosság azonban belefér, hogy felébredjen az olvasóid kíváncsisága.

A címek tehát nagyon fontosak, de a SEO szövegírás során gondolnod kell a robotokra is. Ezért a címben mindenképpen szerepelni kell az elsődleges kulcsszónak. Néhány sorral lentebb részletesebben is kifejtem a kulcsszavakhoz szükséges tudnivalókat.

Mikor jönnek már az organikus látogatók a weboldalamra?

Bizonyítanod kell, hogy valóban hasznos kis szigete vagy a világhálónak. Legalább 20-30 releváns blogcikknek kell lennie az oldaladon, hogy egyáltalán észrevehetővé válj. Ráadásul rendszeresen kell posztolnod és a legjobb kulcsszavakkal kell megírnod a szövegeidet. Könnyen kiszámolhatod, hogy heti 1-2 poszt megírásával is ez hónapokig fog tartani.

Ha úgy érzed, menni fog, akkor megírhatsz száz posztot is, mielőtt élessé teszed a weboldalad, de a munkára szánt időd ezzel nem lesz kevesebb, a szövegeket meg kell írni. Ha profi szövegíróra bízod a munkát, azért persze fizetned kell, de legalább biztos lehetsz benne, hogy hamarosan előkelő helyen szerepelhetsz a találati listában.

Ha spórolni szeretnél a SEO szövegírón és inkább hirdetéssel szeretnél akár már ma az első oldalra kerülni, azt is megteheted. Ám amint lejárt a hirdetésre szánt összeg, ismét láthatatlanná válsz.

Számold csak ki, mennyivel többe kerül folyamatosan hirdetni egy weboldalt, mint keresőoptimalizált szövegekkel feltölteni. Az elsők közt lenni ráadásul még nem azt jelenti, hogy nálad fognak vásárolni. Kétségtelen, hogy könnyen és gyorsan rátalálnak majd a weboldaladra, de ha nincs benne érték, nincs benne szöveg, ami meggyőzi a fizetőközönségedet, akkor a konkurenciádat fogják választani. Még akkor is, ha őt csak a második oldalon találják meg. Hogy miért? Mert neki tele van az oldala releváns szöveggel.

Hányszor szerepeljen a kulcsszó a szövegben?

Az egyik legjobb válasz erre talán az, hogy ahányszor szükséges. Amíg nem bántja az olvasó szemét, nem érzi szóismétlésnek, addig bátran használd a kulcsszót. Általánosságban, ha a teljes szövegben 2-8% a kulcsszóarány, az már megfelelő lehet (bár szerintem a 8% kicsit sok, de ez az én véleményem). E fölött már szinte biztos, hogy túlzásba vitted és a Google is büntethet érte.

Ilyenkor jön a kérdés, hogy honnan szedjek össze annyi kulcsszót, hogy az akár 10-20 cikk megírásása is elegendő legyen? Ráadásul különbözőek legyenek, mégis a weboldal (vállalkozás) fő témájához kapcsolódjanak.

A kulcsszó kutatás nem a világ legnehezebb dolga, de kétségkívül sok szempontot kell figyelembe venni hozzá. Egyetlen jó kulcsszóval feltehetően írni fogsz szöveget is, ami jó, ha legalább 1500 szóból áll. Tehát akár órákat is dolgozhatsz rajta. Ha elkanyarodsz a kulcsszó listádtól, mert eszedbe jutott valami izgalmas írnivaló, az sem baj, de tudd, hogy kissé magad ellen dolgozol. Ha egy szakácskönyvben váratlanul megjelenne pár bekezdés a parlagi sasok szaporodásáról, azt vélhetően nem sok ornitológus találná meg, bármilyen fontos információ is ez a számukra.

Ha úgy érzed, sok olyan izgalmas témád van, amiről írni szeretnél, azt javaslom, inkább mellékhobbiként indíts blogot. A hobbi blogodban kiírhatod magadból az „egyéb” témákat és néha hivatkozásokat rejthetsz el az eredeti weboldaladra is egy frappáns összekötő szöveggel, linkekkel.

Hová írd a fő kulcsszót a SEO szövegírás során?

A fő kulcsszót olyan helyeken kell leírni, ahol indokoltnak tartod. Ezen belül pedig kötelező a szöveg egyes helyein szerepelnie annak érdekében, hogy a keresőmotorok is relevánsnak találják a cikkedet. Ezek a helyek a következők:

  1. Cikk címe: lehetőleg az első részében legyen a kulcsszó.
  2. Első bekezdés: a leadben vagy annak hiányában az első bekezdésben is szerepeljen a fő kulcsszó.
  3. Alcímek: az alcímekben is meg kell találniuk a keresőbotoknak a kulcsszót, legalábbis az elsőben mindenképpen.
  4. Meta leírás: ha nem készítesz meta leírást minden oldaladhoz, akkor a Google fogja összerakni a szövegből a descriptiont. Ez is egy megoldás, de sokkal jobban jársz, ha átveszed az irányítást és Te mondod meg, hogy mi az adott publikáció veleje.
  5. A szöveg egyéb részein: elég furcsán nézne ki, ha nem jelenne meg a szövegben a kulcsszó, de egyes esetekben akár ez is elképzelhető és nincs is ezzel semmi probléma. A keresők miatt azonban valahogyan bele kell fűzni a szövegbe. Enélkül hátrébb sorolódsz a találati listában.
  6. URL-ben: ha van rá lehetőséged, adj meg a cikkeidhez saját url-t, ami csak 3-5 szóból áll és szerepel benne a kulcsszó

Miért ne legyen ugyanaz a kulcsszó több cikkedhez?

Ha minden blogposztodat ugyanarra a kulcsszóra fogalmazod meg, akkor saját magadat golyózod ki a találati listából. Végezz kulcsszó kutatást! Ehhez használd a Google kulcsszó tervezőjét, nézd meg a versenytársaid weboldalait és gyűjts össze minél több releváns kulcsszót. Olyat, amivel megtalálhatnak azok, akik a te szolgáltatásaidra lennének vevők.

Milyen hosszúak legyenek a mondatok és a bekezdések?

A szövegírás egyik aranyszabálya, hogy rövid mondatokat kell írni. A többszörösen összetett mondatokat sem a keresők, sem az olvasók nem kedvelik. Legfeljebb 20-24 szóból álljon egy mondat, ennél több már akadályozza a követhetőséget.

A bekezdésekre igaz, hogy 2-3 sor után (a szövegszerkesztőben mérve) kezdj új paragrafust. Ha két alcím közé írt szövegről van szó, akkor legfeljebb 300 szóval dolgozz. Ugye te is használod az alcímeket (H1, H2, H3…)? A kiemelések mellett ez a módszer segít a leginkább eligazodni a szövegben.

Gondolj csak bele, ha egy 2000 szavas cikket olvasol, az körülbelül öt A4-es oldalnak felel meg. Ebben hogyan találnád meg a számodra fontos információt néhány másodperc alatt? Sehogy. És akkor mit csinálsz? Elhagyod az oldalt. Ezt csinálják az olvasóid is. Szóval használj alcímeket.

A képek és a SEO szövegírás?

A SEO szövegírás általában nem a képekről szól. De ha már használsz képet, akkor az legyen a témához illő. Az ingyenes stock fotók kezdenek idejét múlttá válni és nagyon művivé tehetik az oldaladat. A fehér hátterű képek, a semmin is vadul mosolygó szép nők és az agyonszűrőzött tájképekkel már nem tudsz nagy hatást elérni. Ennél egyedibb megoldást keress, ha szeretnél képet használni.

Képek helyett beilleszthetsz diagramokat is a szövegbe. A lényeg, hogy minden feltöltött tartalomhoz írj taget, ne hagyd üresen ezt a részt. Ha lehetséges, akkor már feltöltés előtt nevezd át a fájlt úgy, hogy szerepeljen a címében a kulcsszó. Ha két egyforma cikket tennél ki, de az egyikben elhelyeznél egy tagelt fotót, azzal több babért aratnál, mint a kép nélküli poszttal.

Mitől leszel jó SEO szövegíró?

Ha szeretnél kiemelkedő teljesítményt nyújtani, akkor két dologra van a leginkább szükséged. Az egyik az, hogy legalább alap szinten ismered a SEO szabályrendszerét. A másik pedig az önismeret. Hogy miért mondom ezt? Mert minden ember más és mindenki másra képes úgy ráhangolódni, hogy azzal a legtöbbet hozza ki magából.

Mielőtt bármibe is belefognál, tisztázd magadban, hogy melyek azok a témák, amik valóban érdekesek a számodra. Soha ne vállalj el és ne kezdj bele olyan munkába, amit nem érzel magadénak. Akkor se, ha nagy összeget fizetnének érte. Csak nyűglődni fogsz vele, végül egy közepes teljesítményű szöveg mászik ki a kezeid alól, amire sosem leszel büszke.

A szövegírás kívülről úgy néz ki, mintha csak pötyögnél a gépedbe. Valójában az egész tested dolgozik és közben az agyad is tetemes mennyiségű energiát használ el. Az önismeret arra is vonatkozik, hogy tudod, a nap melyik szakában vagy képes jobban dolgozni. Ezt tartsd szem előtt és ne azokra az órákra szervezz magadnak programot.

Most akkor egy szövegíró mindenhez is ért?

Természetesen nem. A szövegírás gépelés szakasza sokszor csak a munkaidő felét teszi ki. A másik rész a kutatómunka. Olyan mélységig kell beleásnia magát a témájába a szövegírónak, hogy azok számára is informatív legyen a végeredmény, akik otthonosan mozognak benne.

Én gyakran úgy oldom meg ezt a feladatot, hogy interjút készítek. Ebben az esetben elég a kérdésekkel felkészülni, ami persze szintén csak kutatás, utána olvasás alapján működik. Ha sikerül mikrofon vagy telefon végre kapni egy szakértőt, az dupla haszon. Egyrészt hivatkozhatok rá, akinek a kisujjában van már a téma, másrészt rengeteg olyan hasznos tényt közölhet a néhány perces interjú alatt, ami után egyébként órákig kutattam volna.