A tartalommarketing nem űrtudomány, ezt be is bizonyítom

Tartalommarketing

A tartalommarketing azon területe az online kommunikációnak, amely nem a közvetlen eladást tűzi ki célul, hanem az érdeklődők folyamatos bevonzására épít. Tartalmat nem csak írásban, hanem képek, videók, hanganyagok (podcast) formájában is gyárthatsz, sőt javasolt is ezek használata a lehető legváltozatosabb módon.

Mire jó a tartalommarketing?

Ha röviden szeretném megfogalmazni, a választ arra a kérdésre, hogy mire jó a tartalommarketing, akkor azt mondanám, hogy a folyamatos érdeklődés fenntartására. Ha egy vállalkozás megelégszik azzal, hogy alapos munkával, profi módon elkészíti a portfólióját és karba tett kézzel várja a vásárlóközönség rohamát, akkor hamarosan csalódni fog.

Pontosan tudjuk, hogy óriási verseny van minden szakmában. A friss tartalmak előállítása ugyanolyan fontos, mint a meglévő vevők elégedettségének kivívása és megtartása. Erre a legjobb módszer a tartalommarketing, amelynek szinte nincs is felső határa. A lehetőségek hatalmas tárháza lehetővé teszi, hogy a siker érdekében akár napi nyolc órában állíts elő tartalmat anélkül, hogy túlzásba esnél.

A folyamatosan gyártott tartalmak és a különböző social media platformok algoritmusai minden nap vagy akár minden órában, percben újabb és újabb érdeklődőkhöz juttatják el a híredet. Ők lesznek a vásárlóid, az ő vásárlóerejüket visszaforgatva tudsz előre lépni, növekedni.

Kire érdemes bízni a tartalommarketinget?

Amit már a kezdő vállalkozók is hamar megtapasztalnak, az az, hogy egyedül nem lehet előállítani annyi tartalmat, hogy az elegendő legyen. Ott kell lenni a közösségi oldalakon minden nap, gyártani kell a szakmai blogposztokat, reagálni kell a megkeresésekre és közben még el is kell végezni az elvállalt megbízásokat.

Gyorsan kiderül, hogy amit lehet, érdemes kiszervezni olyanoknak, akik könnyen és gyorsan megbirkóznak a feladattal. Ez lehet szövegírással és tartalommarketinggel foglalkozó szakember, virtuális asszisztens, grafikus, social media guru, weboldal készítő stb.

Sokan hiszik, hogy elegendő csak a saját felületeiken megjelenni, ám ez hamarosan stagnáláshoz vezet. Együttműködések, külső weboldalak, megjelenések is kellenek ahhoz, hogy kialakuljon körülötted az a bizalmi és elismerő légkör, amelynek köszönhetően növekedni fogsz.

A tartalommarketing legfőbb haszna: a márkaépítés

Sokszor hallom kezdő vállalkozóktól, hogy készen van a fejükben az ötlet, megírták a vállalkozási tervüket a következő egy évre, alig várják, hogy nyissanak, de fogalmuk sincs, mi legyen a cég neve. És valóban, ez nagy kérdés. Az elnevezés, a márkanév olyan pontja a stratégia kidolgozásának, amin lesz, ami lesz, változtatni már nem sűrűn fogsz a jövőben.

Ha végre meglépted ezt a nagy lépést és kitaláltál egy kifejező, közérthető cégnevet, akkor kezdődhet a munka. A tartalommarketing egyik sarokköve, hogy a publikált content minden esetben tegye nyilvánvalóvá, hogy kitől származik. Ez az információ az, amely beépül majd az emberek fejébe (lehet, hogy nem elsőre, de előbb utóbb megtörténik) és ez az, ami döntéshelyzetben feléd billenti a mérleg nyelvét.

Ha rendszeresen újszerű, innovatív, edukatív tartalmakkal állsz elő, akkor a tartalommarketing révén szakmai hírnévre és folyamatosan bővülő vásárlóközönségre tehetsz szert. Ehhez azonban gőzerővel kell dolgoznod. Át kell lépned a korlátaidat. Kívülről kell szemlélned a tevékenységedet, hogy ne magadnak, hanem magadról kommunikálj. Ha ez nem megy, akkor pénzt és időt spórolsz azon, ha másokra bízod ezt a munkát.

Tartalommarketing

Miért mondom, hogy olcsó a tartalommarketing?

Tudom, most sokan felhúzzák a szemöldöküket, hogy mi van, olcsó a tartalommarketing? Ez megőrült! Pedig nem, nem őrültem meg, be is bizonyítom, miért nevezem olcsónak ezt a marketing eszközt.

Sok-sok évtizedes berögzült szokás, hogy elhisszük szinte bármiről, hogy jó lesz nekünk, ha olyan személy mondja, akit hitelesnek tartunk. Hitelesnek mondott, vagy is inkább úgy fogalmaznék, hogy sokak által követett személlyel ma már tele a padlás. Több ezres követőbázissal rendelkező nő vagy férfi lassan minden utcában lakik. Őket elérni, velük reklámoztatni a termékünket töredék összegbe kerül, mint például egy releváns újság vagy televíziós hirdetés. Az elért közönség pedig célirányos, minőségi és éppen a célcsoportod lehet.

Eközben létezik és mint jelenség, szintén segíthet a reklámtagadás pszichológiája is. Már kevéssé rohanunk a boltba egy reklámblokkot követően, hogy megvegyük azt a sampont, azt a csokoládét, azt az autót, amit a hirdetésben láttunk. Sőt, léteznek olyan közösségek, amelyek tagadják a fogyasztói társadalom létjogosultságát.

Ők az agyonreklámozott óriáscégek termékei helyett a kicsi, hazai márkákat keresik. És bizony képesek nagyra nyitni a pénztárcájukat. Ezt a csoportot is tartalommarketinggel lehet elérni, anélkül, hogy milliókat dobnál ki félperces tévé spotokra vagy féloldalas magazinhirdetésre.

Elég, ha csak a blogot, a saját YouTube csatornát, a Pinterestet, az Instagramot, LinkedIn-t említem. Mind-mind olyan lehetőség, amely minimális összegből komoly ismeretséget szerez ezekben a percekben is vállalkozások ezreinek. Ezek mindegyike a tartalommarketing felülete.

Félperces reklám egy lakás áráért

Te tudod, hogy mennyibe kerül ma egy félperces reklám, valamely országos kereskedelmi csatornán? Mindössze egy hónapos megjelenéssel, tehát 30 napra, jelenleg 46 millió forint (forrás: reklamar.hu). Márpedig most nyári uborkaszezon van, a legnagyobb nézettséget generáló műsorokból jelenleg egyik sem fut a csatornákon.

Ez az összeg, ami egyébként egy fővárosi lakás ára, most még kedvezőnek is számít. Ezzel szemben a SEO szöveg ára 15-20 ezer forint között mozog (átlagos számítás az áraikat feltüntető, szövegírók weboldalainak felhasználásával). Alsó hangon is heti két keresőoptimalizált szöveget ír neked ennyiért bármelyik profi szövegíró, az elkövetkező 22 évben. Szóval ezért mondom, hogy a tartalommarketing olcsó.

Miért van szükséged tartalommarketingre?

Elárulom, hogy a fenti példa és annak hátránya a televízióban hirdető cégek előtt sem titok. Emiatt kiegészítve és csak időszakosan használják a tévés spotokat, mert közben ők is tudják, hogy a tartalommarketing ereje megkérdőjelezhetetlen.

Ha továbbra is létezne az a szemlélet, amely még a kétezres évek elején is élénken élt az emberekben, miszerint az a jó, amit a tévében hirdetnek, nem lenne szükség tartalommarketingre. Szerencsére azonban ezt az egyoldalú, push marketinget kiszorította a tudatos vásárlással együtt járó vásárlói attitűd, amelynek ingerküszöbe magasan a kereskedelmi csatornák minden műsorát megszakító reklámblokkok nyújtotta izgalom fölött van.

A tartalommarketing tehát viszonylag új területe a kereskedelemnek. Ennél fogva erős hatása van, bár nem azonnali. Kétségtelen, hogy a személyes eladás az egyik leggyorsabb bevételt hozó módszer. Ám személyesen az adott helyszínen csak az adott időben tudunk jelen lenni. A tartalommarketing azonban minden térbeli és időkorlátot képes áthidalni.

Hogyan lesz jó a tartalomstratégiád?

Elárulom, hogy a stratégiákkal nekem is meggyűlt a bajom a kezdet kezdetén. Szerencsére ma már tudom, hogy ez is tanulható. A stratégiai szemlélet olyan képesség, amelyet ha elsajátítasz a munkádban, akkor szinte biztos, hogy a magánéletedben is át fogsz venni belőle elemeket.

A rendszerben való gondolkodás nem csak megkönnyíti és átláthatóvá teszi a munkádat, hanem mérhetővé is teszi az eredményeket. Így a következő stratégiád kialakításakor már nem a kell a sötétben tapogatóznod.

A tartalommarketing-stratégia kialakítása akár napokba is telhet, de hidd el, megéri minden ráfordított idő. Kezdetben elég lehet egy negyedéves időszakot megtervezni. Ennyi idő alatt rögzülhetnek az új szokások, automatikussá válhatnak a tevékenységek, amelyek ahhoz kellenek, hogy minden nap előre lépj egyet.

Tartalommarketing a közösségi médiában

Ha csak social mediaban gondolkodsz, akkor válaszd ki azokat a csatornákat, amelyen a cégeddel jelen szeretnél lenni. Ez lehet kizárólag egyetlen platform is, például az Instagram, de akkor a legmélyebb szintekig ásd bele magad az Insta működésébe. Nézd meg, mit és hogyan csinálnak a legtöbb követővel rendelkező versenytársaid. Végezz el egy tanfolyamot vagy kérj tanácsaot olyanoktól, akik a nulláról indulva a saját tapasztalataikból építkezve jutottak el magas szintre vagy tanácsadóként dolgoznak.

Ugyanígy járhatsz el, ha csak egy webshopot képzelsz el magadnak. De akkor is, ha a Facebookon építkeznél vagy, ha a saját weboldaladat szeretnéd a kulcsszavaidra keresve az első oldalon látni.

Ha van egy elméleti alapod, akkor kezdd el megtervezni, hogy hányszor vagy mely napokon publikálsz, milyen arculattal lépsz a közönség elé (az alap színektől kezdve a betűtípuson át a logóig). Végezz kulcszókutatást, gyűjts témákat és alakítsd ki a számodra megfelelő időbeosztást. És persze a legfontosabb: ne engedd meg magadnak, hogy eltérj a stratégiától az adott időszakban, mert akkor az utólagos mérések, elemzések nem adnak releváns eredményt.

apps blur button close up

Mennyi időbe telik a tartalommarketing eredményessége?

Kevés olyan területe van az életnek, amelyben az eredményesség olyan erősen függene a befektetett munkától, mint a tartalomgyártásban. Minél több helyen vagy jelen, minél több értékes tartalmat hozol létre, annál több irányba ágazik szét az ismertséged.

A jelenlétet itt nem csak a világháló lehetőségeire értem. Nyugodtan támaszkodj az offline módszerekre is. Konferenciák, tanfolyamok, klubok, csoportok, újsághirdetések, szórólapok, PR beszélgetések, a lehetőségek ott vannak előtted, csak vedd észre.

A siker sem az első héten fog beköszönteni, erre általában hónapokat, éveket kell várni. Kérdés persze, hogy mi a siker? A havi 3-400 ezer forint, amely mellett van időd a családodra, a hobbidra, pihenésre és jól érzed magad? Sokak számára ez a siker csúcsa.

Mások nem elégszenek meg ennyivel, mert talán még nincs nagy családjuk és szeretnék mielőbb megalapozni az életüket. Ők akár napi 14 órát is képesek dolgozni a nagyobb bevétel érdekében, számukra a havi 1-2 millió forintnál kezdődik a sikeresség.

A tartalommarketingnek nincs felső határa. Bármilyen gyorsan születnek meg a munkák, mindig azt fogod érzeni, hogy még eggyel többet kellene publikálni, még beleférne néhány poszt, bejegyzés, email.

A határaidat magadnak kell megszabnod, különben elsodor az ár és mindig elégedetlen leszel. Ne akarj világuralomra törni. Csak szakíts ki magadnak akkora részt, emekkorára szükséged van és ünnepeld meg a legapróbb sikereket is. Mint például az első ügyfél, az első nagyobb összeg a bankszámlán, az első pozitív visszajelzés, az első ajánlótól ékező ügyfél stb.

Mikor publikálj tartalmat, hogy az a lehető legtöbb emberhez elérjen?

Hallottam már szakértőt arról esküdözni, hogy kizárólag este, a munkaidő utáni időszakában érdemes posztolni. Munkából hazafelé menet vagy a jól megérdemelt pihenés közben úgyis mindenki a telefonján böngészget. Ugyanígy a szívére tette a kezét egy másik szakértő, aki a hajnali posztolásra, hírlevélküldésre esküszik.

Ha lenne ilyen ideális időpont, akkor biztosra veszem, hogy mindenki ugyanakkor küldené ki a tartalmait. Ennek köszönhetően olyan marketingzaj kerekedne, amelyben elveszne minden hasznos tartalom és befektetett energia.

Így tehát marad az a régi illemszabály, mely szerint éjszaka és hétvégén nem zaklatjuk az ügyfeleket hírlevéllel, ha csak nem ez a célcsoport külön elvárása. Másrészt a tartalommarketing egyik előnye, amint már írtam, hogy nem térhez és időhöz kötött. A külföldi ügyfeleket is megcélzó, angolul kommunikáló vállalkozások számára az időzónák miatt is felesleges az időponthoz való ragaszkodás.

A mikornál sokkal fontosabb a kinek kérdése. A célcsoport meghatározás a tartalommarketingben kulcsfontosságú.

Kinek készül a tartalom és kinek nem?

Biztosan találtál már a postaládádban szórólapot, ha jól tippelek, nem is egyszer. Ingatlanosok, redőnyösök, ácsok ajánlják magukat, mert akinek postaládája van, annak otthona is. Az éttermek is előszeretettel szórólapoznak, elvégre enni mindenki szokott. A közeli manikűrös is boldogan dobálja be a frissen megnyílt szalonja hirdetését, a legtöbb lakásban úgyis lakik nő, aki majd az ügyfélkör része lesz.

Ezek a vaktában kilőtt patronok, amelyek hatásfoka alacsony, de legalább nem nulla. Ennél egy tartalom stratégia esetében többet várunk el. Ezért fontos első lépés a célcsoport kiválasztása. Pontosabban azok kizárása, akiknek nem szeretnénk eladni és ezt egyértelművé kell tenni saját magunk számára is.

Ajánlott cikk: Így írj, ha szeretnél több ügyfelet

Például szeretnénk olyanok számára lakberendezési szolgáltatást nyújtani, akiknek még nincs gyermekük, nagy a baráti körük, akiket szívesen vendégül látnak, átlagbért visznek haza, a modern bútorokat preferálják.

Ez alapján nem jelenhet meg sem a weboldalon, sem a közösségi posztjainkban fotó gyerekszobáról, vintage konyhaszekrényről, nem írhatunk tippeket mini garzonhoz és nem ajánlhatunk több millió forintos ólomkristály csillárt.

Akár már egy ilyen kép láttán is becsukhatja az oldalt a potenciális érdeklődő, aki egyébként 3-6 másodperc alatt képes eldönteni, hogy téged vagy a lakberendező konkurenciádat fogja választani. És mindez nem máson, csupán a tartalommarketingen fog múlni.

Milyen a hatásos tartalommarketing?

Az eredményes és megtérülő tartalom megszólít, cselekvésre ösztönöz és vonzóvá tesz. Az igazán hatásos tartalom már azelőtt létrejön, mielőtt az emberek tudatában lennének annak, hogy mire van szükségük.

A környezet, az évszak, a politikai/gazdasági viszonyok, de még az egészségi állapot is befolyásolhatja, hogy melyik lesz az a tartalom, amely tömegekre lesz hatással.

Hirtelen beköszöntött a 35 fokos nyár eleji hőség? Az óriásplakátokon párásan csillogó pohárban gyöngyöződő jéghideg üdítőitalok versenyeznek egymással a pálmafás nyaralások hirdetéseivel. Ha a nyár eleji vihar letépi a plakát felét, akkor a téligumi reklám ismét láthatóvá válik, de már semmilyen hatása nem lesz. Pedig pár hónapja még milliókba került az a néhány négyzetméternyi nyomtatott papír.

A tartalom hatásossága tehát nem önmagában létezik, hanem a környezeti együtthatók teszik hatásossá vagy hatástalanná. Ennek ellenére érdemes próbálkozni és a legmerészebb ötleteknek is van létjogosultsága. Kitűnni a sok hasonló közül. Megjelenni ott, ahol mások badarságnak gondolnák, bármikor bejöhet.

Például az IKEA óriásplakátja egy kelet-magyarországi roma telepen, sem a helyieknek szólt, hanem a közösségi média használóinak. Utóbbiak gondolkodás nélkül osztották meg a plakátról és lepusztult lakókörnyezetéről készült ellentmondásos fotót. Ezzel sok ezres ingyenes hirdetést generálva a lakberendezési áruháznak.

Összefoglalva tehát…

A tartalommarketingben lehet bízni. Folyamatosan változó, izgalmas területe ez a kereskedelemnek, amely sokszor úgy tűnik önálló életet él, formálódik, megújul minden pillanatban. A lehetőségei olyan sokrétűek, hogy jobb, ha kiemelünk néhány módszert a sokaságból és azzal foglalkozunk, mint hogy mindenből egy keveset akarjunk megvalósítani.

Végül engedj meg egy személyes megjegyzést. Remélem, nem bántok meg vele senkit, de számomra mindig kétséges, ha valaki szakértőnek állítja be magát ebben a szakmában. Sikeres, hatékony, eredményes lehet, de hogy minden részéhez értsen, azt lehetetlennek tartom. Ahhoz ez egy túl gyorsan és összetetten változó területe a marketingnek.

Ami nálunk, Magyarországon újdonságnak számít, más országokban sokszor már meghaladott módszer. Ami a világ más részein dollármilliárdokat hoz egyes vállalkozók számára, az lehet, hogy nálunk alig érezteti a hatását.