Mint Makó Jeruzsálemtől – 20 különbség újságírás és szövegírás között

Különbség újságírás és szövegírás között

Mi a különbség az újságírás és a szövegírás között? Ez a kérdés gyakran felmerül, mégis csak kevesen tudják rá a valódi választ. Az újságíró és a szövegíró szerepe is magában foglalja az írást, de a céljuk különböző.

Az, hogy az újságírás és a szövegírás különbözősége gyakran homályként jelenik meg a fejekben, abból is adódhat, hogy mindkét szakma a közlésre épül. Az online korszakban ráadásul még közelebb került egymáshoz a két szakterület.

Újságírás vs. szövegírás – 20 különbség

Volt szerencsém éveket dolgozni újságíróként is, és tudom, nem én vagyok az egyetlen, aki zsurnalisztából lett szövegíró. Az igazat megvallva, amikor eldöntöttem, hogy újságíró leszek és megkaptam az ehhez szükséges diplomát, még nem is sejtettem, hogy létezik olyan, hogy szövegíró.

Be kell vallanom, a sok éves újságírói munka jól berögzült személéletmód kialakulásához vezetett nálam. Tudatosan és sok gyakorlással, tanulással, munkával járt, hogy ma már könnyedén át tudom kapcsolni az agyam az egyik üzemmódból a másikba. Attól függően, hogy mit követel meg az adott feladat.

A két szakterület közötti különbségeket estig sorolhatnám. Most összegyűjtöttem húsz alapvető szempontot.

  1. Az újságírás informál, a szövegírás elad.
  2. Az újságírással szemben a szövegírás egyben marketing is.
  3. Az újságírás számára nem szempont a SEO, a szövegírás legtöbbször keresőoptimalizált.
  4. Az újságíróval szemben a szövegírónak ismernie kell az alapvető marketing módszereket is.
  5. Az újságírással szemben a szövegírás mindig arra ösztönöz, hogy valami iránt felkeltse az érdeklődést.
  6. Az újságíró egymástól függetlenül ír cikkeket, a szövegírónak egy témában száz cikket is meg kell írnia.
  7. Az újságírással szemben a szövegírásban tudatosan kell használni bizonyos kulcsszavakat.
  8. Az újságíró szabadabban választhatja meg a címben és a szövegben szereplő kifejezéseket, mert nem kötik a keresőoptimalizálás feltételei.
  9. Ha pontos, adatokon, tényeken alapuló cikket szeretnél olvasni egy termékről, akkor újságírót hívj. Ha szeretnéd széles körben eladni a terméket, akkor szövegírót.
  10. Az újságírás a hírt, az újdonságot keresi, a szövegírás az érzéseidre, emlékeidre, tapasztalataidra, vágyaidra hat.
  11. Az újságírás bemutat egy problémát, a szövegírás gyógyírt mutat a problémáidra.
  12. Az újságírás ereje az aktualitásban van, de szövegíróként akár hetekre, hónapokra is dolgozhatsz előre.
  13. Az újságíró jól jár, ha specializálódik egy szakterületre, mert az ott kialakított kapcsolatai révén exkluzív információkhoz juthat. A szövegíró portóliójának azonban szélesnek kell lennie, még akkor is, ha egy niche-en belül akar dolgozni.
  14. Az újságírás vitát generálhat, a szövegírásnak azonban válaszokat kell adnia.
  15. Az újságíró számára nem feltétlenül szükséges a vállalkozói szemlélet, a szövegírónál ennek meg kell lennie.
  16. Az újságíró írhat olyat, amitől elveszíti az olvasók egy részének szimpátiáját, a szövegírónak az a célja, hogy minél szélesebb körben váljon vonzóvá az, amit vagy amiről ír.
  17. Az újságírásban elegendő lehet a tájékoztatás, informálás, a szövegírásnak ösztönöznie kell az olvasót valamilyen cselekvésre.
  18. Az újságírásban rengeteg a tradicionális elem (műfajok kötöttsége, objektivitás, újságírói vélemény háttérbe szorítása), a szövegírás aktívan változó, fejlődő szakterület, szinkronban a fogyasztói szokásokkal.
  19. Az újságírói munka olyan sajtóorgánumban jelenik meg, amelynek elsődleges üzleti tevékenysége a hírkiadás, a szövegírói munka számtalan üzleti tevékenység népszerűsítését tűzheti ki célul.
  20. Az újságírás tényeken alapszik, akkor is, ha negatív hatással van egy márkára, a szövegírás célja az adott márka népszerűsítése és az érdeklődők lehető legnagyobb részének vásárlóvá avanzsálása.
Különbség újságírás és szövegírás között

Lehet-e újságíróból szövegíró?

Továbbá az is gyakran felmerül kérdésként, hogy lehet-e jó szövegíró az újságíróból? Azt gondolom, hogy lehet, amennyiben tisztában van a két szakterület közötti alapvető, főként szemléletbeli különbséggel.

Az újságírás során megtanult módszerek csodásan kamatoztathatók a szövegírásban. A szókincs, a kutatómunkában való jártasság, a történetmesélés képessége, az objektivitás, a szavak erejének tudatos használata komoly előny a szövegírói munka során.