Így fejleszd a vállalkozásod közösségi média nélkül

semi opened laptop computer turned on on table

Izgalmas vizekre vezet a Female Entrepeneur Association (Női Vállalkozók Egyesülete) egyik blogbejegyzése. A videóval fűszerezett cikkben azt a tévhitet szedi ízekre a Carrie Green, az egyesület alapítója, miszerint a közösségi média felületein való folytonos jelenlét, a posztok és hirdetések nélküli módszerekkel senki sem lehet ma sikeres az üzleti életben. A saját példáján keresztül meséli el, hogyan lett 67 országban ismert a vállalkozása és miért nem kell azonnal egy Meta-hoz hasonló médiaóriásra költeni a kezdőtőkét.

A videót belinkeltük ebben a cikkben (angol nyelvű), de aki lentebb görget, elolvashatja a zanzásított lényeget.

Amikor online vállalkozást indítunk, gyakran nagy nyomást helyez ránk az a kötelezőnek vélt feladat, hogy követőtábort építsünk a közösségi médiában – vallja Carrie Green. Elhitették velünk, hogy egy Facebook és Instagram követők nélküli vállalkozás soha nem lesz sikeres. Bár természetesen a közösségi média hatékony fegyver, sokszor rendkívül lassú vagy drága. Bizonyos esetekben egyszerre mindkettő. Sőt, néhány hónapnyi erőfeszítés után az is kiderülhet, hogy idő és pénzpazarlás volt az egész social média jelenlét – kezdi a fejtegetést a női vállalkozók szószólója.

A videó kissé feminista hangvétele, miszerint a női energiák nélkül ma nem működne a világ, ne zavarjon meg senkit. Ellenkezőleg. Szabadjon most egy kicsit fürdőzni abban a sikerben, hogy nőnek születik valaki és képes teremteni, változtatni, irányítani.

Carrie Green egyébként nem ássa alá a közösségi média tekintélyét, kiemeli annak mindennemű hasznát és előnyét. Hangsúlyozza, hogy láthatóbb és hangosabb az a vállalkozás, amelyik aktív közösségi média felületet kezel. De  közben bogarat ültet a fülünkbe…

közösségi média

Egy vállalkozás elindítása nem sétagalopp

Carrie Green felteszi a kérdést, hogy valóban olyan elképesztően sokba kell-e kerülnie egy online hirdetésnek, valóban ennyi energiát kell-e befektetnünk a közösségi médiába (posztok, képek, videók, nyereményjátékok, együttműködések, folyamatos válaszok a kommentekre), és amit cserébe kapunk, az nevezhető-e valódi megtérülésnek. Carrie azt mondja, van más út is, ami legalább ennyire hatékony, de sokkal olcsóbb (nem csak anyagi értelemben), ám mintha szándékosan elterelné valaki vagy valakik erről a lehetőségről a figyelmet.

Sok kezdő vállalkozó ismeri azt a frusztráló érzést, amikor még csak 20 követője van, órákat tölt tervezéssel, szövegírással, képszerkesztéssel, de hiába tesz fel a posztjaiban kérdést, a kutya nem válaszol rá. Vagy egy véletlen elütésre megjelennek a nyelvtan nácik és azt képzelik, hogy vélt nyelvtantanári képességeik birtokában nyilvánosan megszégyeníthetik. Ezek a tapasztalatok kiábrándítóak tudnak lenni, holott ennek nem kellene így lennie.

Hogyan építsd a vállalkozásod a közösségi média “segítsége” nélkül:

  1. Nézz szét a környezetedben: nem kell a világ túlsó részén élőknek kommunikálnod az első perctől kezdve. Nézz szét a rokonok, ismerősök, szomszédok, barátok, óvodai, iskolai szülők körében. Ott is lehetnek olyanok, akiknek éppen a te termékedre vagy szolgáltatásodra van szüksége, csak még nem hallottak rólad.
  2. Vedd magad körül emberekkel: a vállalkozói magányt egyetlen közösségi média platform sem képes enyhíteni. Élő, valódi emberekre van szükséged, akik ott vannak, látnak, éreznek és együtt gondolkodnak veled. Építs ki egy kapcsolati hálót, szervezz csapatot magad köré, olyan tagokból, akik inspirálnak és egymást segítitek. Minden segítség egyfajta befektetés, amit vissza is kapsz, amikor a legnagyobb szükséged van rá.
  3. Csatlakozz önkéntes szervezetekhez. Hihetetlenül sokféle ember vesz részt önkéntesként, szervezett formában sporteseményeken, ebédosztásokon, állatvédelemmel kapcsolatos rendezvényeken. A szervezetek weboldalain néhány perc alatt csatlakozhatsz az önkéntesek táborához, akik számára folyamatosan érkeznek emailben a lehetőségek. Azáltal, hogy jelentkezel az egyikre, segítesz másoknak és újabb értékes kapcsolatokat alakíthatsz ki.
  4. Törj ki az online buborékodból: a mobiltelefonunknak köszönhetően sokszor saját magunkat zárjuk ki a társas kapcsolatainkból. Ha az online eltöltött időnknek csak a felét személyes kapcsolattartásnak szentelnénk, egészen más életmódot élhetnénk.
  5. Legyen egy missziód: tűzz a zászlódra egy jelmondatot és mindenhol, mindenkinek beszélj róla. A fodrásznál, a barátokkal, a pénztárossal a boltban és egy idő után csatlakozni fog hozzád valaki. Ez a valaki is ugyanígy cselekszik majd és akkor egy újabb személy lép be mellétek. Így lesztek hárman, majd tízen, húszan, százan, ezren. Csak legyen egy küldetésed, ami mellett őszintén kiállsz, ami felvillanyoz.
  6. Hozz létre valódi eseményeket. Nem, ne online meetingekre gondolj. Valódi találkozásokra. Létezik egy mondás, miszerint hat kézfogás átér egy világot. Ennek a lényege az, hogy minden ember 4,7 kézfogásra van egymástól. Vagyis ennyi ismerősön keresztül elérhető bárki bárki számára a világon. A teória magyar alapokra épül, méghozzá nem is annyira tudományosra: Karinthy Frigyes 1929-es Láncszemek novellájának főszereplője kéri meg az embereket, hogy találjanak a Földön bárkit, akivel nem tud kapcsolatba lépni öt lépésen keresztül. Az ötletet először 1960-ban tesztelték, amikor egy pszichológus kiküldött 300 csomagot Nebraskába és Bostonba, és megkérte az embereket, hogy a kapcsolataikon keresztül juttassák el a csomagot egy kijelölt bostoni tőzsdeügynökhöz, de úgy, hogy ne közvetlen neki küldjék, hanem valaki olyannak, aki szerintük közelebb állhat az ügynökhöz. Aki a csomag feladójától megkapta a küldeményt, szintén megkapta az utasítást, hogy küldje tovább egy ismerősének, egészen addig, amíg a csomag el nem jut az ügynökhöz.  A 300-ból 64 csomag jutott el a célhoz, átlagosan 5,2-es kapcsolaton át, és ez lett az első valós bizonyíték a hat lépés távolság, vagy más néven a Kicsi a világ jelenségre.

A fenti lehetőségek nem mérhetőek konkrét számokban, nem az azonnali eladáson van a hangsúly. A kapcsolatok kiépítése a cél, ami hosszútávon az egyik legbiztosabb út ahhoz, hogy sikeres vállalkozást működtessen valaki. Amikor a hirdetési keret elfogy, a legtöbb cég mögött csak a némaság marad. A folyamatosan épülő kapcsolati rendszerrel ilyen sosem következhet be. 

Így indítottam el a saját vállalkozásomat, és ha ma újrakezdeném, pontosan ezeket a dolgokat tenném – mondja Carrie Green.