Szövegírás

facebook application icon

A szövegírás jól megtervezett pszichológia, ütős marketing és a magyar nyelv ismeretének tökéletes ötvözése.

Az edukatív, inbound szövegírás során minden szónak és mondatnak célja van.

Ez a cél lehet az eladás, az elköteleződés, a bizalom megteremtése, a szakmai hírnév emelése vagy a márkaépítés.

Blogcikkek

SEO

Közösség média

PR

Hogyan zajlik a szövegírás nálunk?

Minden hosszú távú vagy projektmunkát egy online vagy telefonos megbeszéléssel indítunk. Ha van kész brief, akkor az alapján dolgozom. Ha nincs, akkor feltérképezzük a vállalkozásod jelenlegi helyzetét, a meglévő eredményeket, a főbb célokat, a célcsoportokat és az egyedi termékjellemzőket.

Ezt követően megegyezünk abban, hogy milyen felületre, milyen formában és terjedelemben készüljön a szöveg. Ha mindezt tisztáztuk és megbeszéltük az anyagiakat, akkor elküldöm aláírásra a szerződést és kezdődhet a munka.

Miért bízd profi szövegíróra az online kommunikációt?

A szövegíró nem tudós, aki mindenhez ért, hanem egy szakember, aki tisztában van azzal, hogy kiknek, hogyan és melyik felületre kell írnia annak érdekében, hogy a lehető legjobb eredményt érje el.

A kreatív szövegírás szabályai, az értékesítés pszichológiája tanulható, de eredményes használatához sok éves tapasztalatra van szükség. A sikeres cégek ezt mind tudják, ezért alkalmaznak külsős szakembert. A szövegírásra kiadott pénz sosem költség, hanem jól profitáló befektetés.

Kiknek segítünk a szavak formálásában szövegírással?

Főleg kis- és középvállalkozások számára írunk szövegeket, de szívügyünk az egyéni vállalkozásokkal való együttműködés is. Tudjuk, hogy minden milliárdos cég egy egyszerű ötlettel indult, sosem lehet tudni, kié lesz a következő. Ebben szeretnék kreatívan és szakértői szinten segíteni.

A vevő egy intelligens lény, nem egy hal, akit a csalira kell csábítani.

Ha üres frázisokkal, bullshit posztokkal szeretnéd a vállalkozása iránt érdeklődőket szórakoztatni, akkor sajnos nem jó helyen jársz.

A GN Kommunikáció számára a minőség az első, ebből nem engedünk. Minden megbízás során alapos kutatómunkát végzünk, ez sokszor több időbe telik, mint maga az írás, de megéri.

Szövegírás során figyeljük az ügyfeleink versenytársait, követjük a nemzetközi trendeket és reagálunk az aktuális elvárásokra. Hisszük, hogy mindig frissnek és naprakésznek kell lenni. Ez a szemléletmód tükröződik a szövegeinkben is.

Mi a szövegírás?

A szövegírás a meggyőző marketing- és promóciós anyagok írásának folyamata, amelyek mindig valamilyen cselekvésre motiválják az érdeklődőket. Például vásárlásra, megrendelésre, egy adott linkre kattintásra, e-book vagy más fájl letöltésére, adományozásra, kapcsolatfelvételre vagy e-mail címük megadására.

A szövegírás alapvetően írásban jelenik meg, promóciók, hirdetések, nyomtatott vagy online szövegek formájában. De lehet hanganyag is, például videókhoz, reklámokhoz írt szövegek képében. Talán még észre sem vetted, de a szövegírás mindenhol jelen van.

Elég, ha csak belenézel a postafiókodba, nyilvánvaló példákat találhatsz a szövegírásra. Éttermek promóciói, webshopok ajánlatai, jótékonysági szervezetek adománygyűjtő levelei vagy a különféle termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó értékesítési levelek mind a szövegírás különböző formái. 

Az interneten olvasottak nagy része szövegírás, beleértve a legtöbb weboldalt, a popupokat, amelyekre feliratkozol és még a regisztráció után kapott e-maileket is. A televíziós reklámok, a YouTube-on található termékismertetők és még a termékek használatáról szóló rövid „how-to” videók is mind példák a szóbeli szövegírásra.

Ki a szövegíró?

A szövegíró egy professzionális író, aki a marketing- és promóciós anyagokban használt szöveg megírásáért felelős. Biztosan hallottál már különféle mítoszokat a szövegírókkal kapcsolatban. Például azt, hogy a szövegírás nem egy megtanulható munka, hanem képesség, amellyel születni kell. Vagy talán hallottad az ellenkezőjét is, miszerint az íráshoz nem kell készség, bárki meg tudja csinálni.

Ami a szövegírást illeti, mindkét mítosz hamis.

A szövegírók olyan szakemberek, akik megtanulták és gyakorolják mesterségüket. Egyikünk sem született úgy, hogy kiváló szöveget tudott írni, ez egy olyan készség, amit kitartással szinte bárki elsajátíthat. Nehéz jól képzett szövegírókat találni, hiszen ehhez nem elég egy kéthetes online tanfolyam, hosszú évek munkáját és tapasztalatait igényli.

A jó szövegíró segít a cég marketingjében és tanácsot ad a jobb online kommunikációhoz. Ezen belül hihetetlenül sokrétű a szövegírás szakma. Ha száz különböző szövegírót kérdeznél meg, hogy mit csinál nap mint nap, valószínűleg száz különböző választ kapnál. A jó szövegíró 5 tulajdonságáról itt írtunk >>

A szövegírás alapjai

Mi az a szövegírás, és hol kezdődik mindez? Először is le kell szögeznünk, hogy van néhány alapelve, amelyeket következetesen be kell tartani. Az alábbiakban bemutatjuk a szövegírás alapvető tényezőit.

1. Ismerd meg a közönséged!

Szövegíróként szerinted kinek írunk? Úgy tűnhet, hogy azoknak a cégeknek, akik fizetnek, de valójában nem ők a közönség. Az ügyfeleknek, a webhely látogatóinak vagy más embereknek írunk, akik elolvassák a szövegeinket és ezzel egy adott cselekvésre motiváljuk őket.

A közönség megértése és a velük való kapcsolattartás kulcsfontosságú a hatékony marketing anyagok megírásához. A szövegírás során az a feladat, hogy bevonjuk a leendő ügyfelet vagy webhely látogatót, és megmutassuk neki, hogy a termék vagy szolgáltatás milyen előnyökkel járhat a számára. Ennek a legjobb módja, ha mindent megtud, amit csak lehet.

Sok cég már rendelkezik valamilyen elképzeléssel az ideális vásárlóról. Nevezik ezt buyer personának, vásárlói profilnak, avatárnak vagy célcsoportnak. Egy vállalkozásnak több célcsoportja is lehet.

Az egyes vásárlói profilok a cég ideális vásárlójának tulajdonságait gyűjtik össze, például az életkorát, a nemét, az iskolai végzettségét, a családi állapotát, az éves jövedelmét, a hobbiját és az érdeklődési körét, a vásárlási szokásait, valamint az általános meggyőződéseit. Azáltal, hogy ismered a leendő vásárlóid vagy ügyfeleid tulajdonságait, elkezdhetsz olyan marketing szövegeket írni, amelyek közvetlenül szólítják meg őket.

Ha találkoztál már olyan marketing anyaggal, ami semmiféle cselekvésre nem ösztönzött és nem volt rád hatással, ott nagy valószínűséggel nem tartoztál a célcsoportba a szövegírás szempontjából. 

Ám jó esély van arra is, hogy egy postafiókodba érkező levél vagy a facebookon, Instagramon görgetve egy hirdetés felkelti a figyelmed

Hogy miért kelti fel egy szöveg a figyelmed?

Valószínűleg azért, mert úgy érzed, hogy valamilyen módon hozzád szól. Lehet, hogy olyan terméket vagy szolgáltatást kínál, amelyre szükséged van, megoldást mutat egy problémádra, vagy egyszerűen csak szórakoztat.

Ez az oka annak, hogy minden szövegírás első lépése az, hogy pontosan megismerd, ki a közönség.

Hogyan lehet ezt megtenni akkor, ha még nincs ügyfeled, mert még csak most indult a vállalkozásod? Vagy hogyan lehetsz biztos abban, hogy jó irányba, a megfelelő embereknek kommunikálsz? A kezdéshez próbálj ki néhány lépést az alábbiak közül:

  • Látogasd meg azokat a webhelyeket, amelyek hasonló termékeket és szolgáltatásokat kínálnak
  • Figyeld meg, hogy milyen stílusban kommunikálnak és milyen témákat érintenek
  • Olvass el minden oldalt, marketing anyagot, posztot, amely a te ügyfeleidhez hasonló csoportot céloz meg. Vannak olyan promóciók, amelyek a többinél erősebb hatással vannak rád? Gondolkodj el rajta, mi teszi őket olyan hatékonnyá!
  • Látogasd meg célközönséged online fórumait, facebook csoportjait és böngészd át az általuk megvitatott kérdéseket, felvetéseket
  • Ha lehetséges, beszélj a célközönséghez tartozó emberekkel. Ismerd meg őket, és tudd meg, mi fontos az életükben, mi jelenti számukraa legnagyobb gondot 

Ezek a lépések segítenek megérteni a célközönséged igényeit és vágyait, valamint azt, hogy a versenytársad terméke vagy szolgáltatása hogyan tudja kielégíteni ezeket az igényeket. 

A szövegírás magában foglalja a meggyőzés elemeit, de nem az emberek manipulálásáról vagy megtévesztéséről szól. Sokkal inkább arról, hogy őszinte kapcsolatot létesítsen a potenciális ügyféllel, és megosszon olyan információkat, amelyek számára előnyösek lehetnek.

2. Végezz kutatást!

A szövegírás alapja, hogy bizonyítékot mutass a terméked vagy a szolgáltatásod hatékonyságára.

Ez vonatkozik a weboldal tartalmának írására is. A blogbejegyzések, cikkek és egyéb oldalak akkor lesznek hatékonyak, ha alátámasztják az előnyöket. Bármiről is írunk, mindig alapos kutatással kezdjük a folyamatot. Ismernünk kell a terméket, a szolgáltatást vagy a témát kívül-belül, mielőtt elkezdenénk egy vázlat elkészítését, majd belekezdenénk a szövegírásba.

Tudnunk kell például, hogy:

  • Mik a termék tulajdonságai és előnyei?
  • Hogyan működik?
  • Miért lesz ez jó a felhasználónak?
  • Mitől jobb a te terméked/szolgáltatásod a versenytársakénál?
  • Milyen műszaki, egészségügyi, pénzügyi vagy hasonló bizonyítékok támasztják alá az állításaidat?

3. Ismerd meg az értékesítés 7 alapvető szabályát

Legyen szó a szövegírás bármely területéről (honlap szövegírás, blogposzt, SEO cikk stb.) az értékesítés alapvető szabályainak alapos ismerete megkerülhetetlen.

1. szabály: Az emberek utálják, ha el akarsz adni nekik valamit

A legtöbben szívesen vásárolunk. Főleg olyan dolgokat, amelyekre vágyunk vagy amelyekre úgy gondoljuk, hogy szükségünk van. Ilyen lehet egy kozmetikum, egy finom étel, egy új mobiltelefon egy masszázs, de szívesen adunk ki pénzt olyan könyvért, képzésért, amiről feltételezzük, hogy az előnyünkre válhat.

Ám egyikünk sem szereti, ha mindezt el akarják adni nekünk. 

Ismered azt a borzasztó érzést, amikor egy rámenős eladó nem hagy békén? Ez az az érzés, amit soha nem akarsz kelteni egy potenciális ügyfélben, amikor a weboldaladra téved vagy belefut egy hirdetésedbe.

A vásárlás olyan érzés, mintha te irányítanád a folyamatot. Eladás központú szövegírás során éppen ezt az érzést kell megteremteni a vásárlóban. Ehhez a legfontosabb, hogy megértsd őt, az ő nyelvén szólj hozzá, és arról beszélj, ami neki fontos. Először lépj vele kapcsolatba, majd finoman bemutathatod a terméked vagy szolgáltatásod, és közben arra összpontosíts, hogy az adott termék hogyan segíthet neki, ahelyett, hogy bármilyen értékesítési taktikát alkalmaznál.

2. szabály: Az emberek mindig érzelmi és sosem racionális okokból vásárolnak

Ha ezt a szabályt szeretnénk bizonyítani, akkor vegyük a csokis keksz esetét. Nincs logikus ok a csokis keksz vásárlására. Szinte nulla a tápértéke, tele van zsírral és finomított cukorral, ami tönkreteszi az egészségét. Ennek ellenére drágák, főleg a legfinomabbak. Az emberek tudják ezt és mégis több milliárd forintot költünk évente különböző csomagolt édességekre. 

Miért fogynak mégis olyan jól ezek a termékek, ha szinte semmilyen előnyünk nem származik belőlünk? A válasz egyszerű: azért, mert jó érzést keltenek bennünk. A legtöbben szívesen eszünk csokis kekszeket, ezért újra és újra megvásároljuk, annak ellenére is, hogy logikus okokból nem lenne szabad.

A tanulság az, hogy a hatékony szövegírásnak meg kell felelnie a leendő vevő érzéseinek és vágyainak. Képesnek kell lennie arra, hogy az olvasó érzelmi szinten megkívánja a terméket vagy szolgáltatást.

Ehhez 7 ősi érzelmet kell alapul venni, amelyeket a szövegírás során is gyakran használunk:

  • Félelem
  • Kapzsiság
  • Hiúság
  • Büszkeség
  • Vágy
  • Irigység
  • Lustaság

De nem muszáj csak az ilyen negatív érzésekre hivatkozni a szövegírás során. A pozitív érzelmeket is célba veheted:

  • Kíváncsiság
  • Optimizmus
  • Önzetlenség
  • Szeretet
  • Hóbort
  • Bizalom
  • Szenvedély

A célközönség általános megértése mellett azt is figyelembe kell venni, hogy az emberek mit fognak érezni, amikor elolvassák vagy meghallgatják az adott szöveget. Ez a szabály egyaránt vonatkozik a weboldalakra, a közösségi média posztokra, a blogbejegyzések, a YouTube videókra és a hirdetésekre.

Ha a weboldalad az akvarell festészetről szól, akkor minél többet és minél részletesebben írsz az akvarell festészetről, annál nagyszerűbb lesz a weboldalad és egyre többen fogják felkeresni. Olyanok, akik rajonganak a témáért, és semmi másról nem is akarnak olvasni az oldaladon, mint az akvarell festészetről, hiszen ettől jól érzik magukat. Ebben az esetben a szövegírás során használt egyik legfontosabb kulcsszó az akvarell festészet lesz.

3. szabály: Miután megvásárolunk valamit, logikusan meg kell indokolni az érzelmi döntésünket

Senki sem akarja, hogy gyengének vagy bolondnak tartsák. Mindannyian irányítani akarjuk az életünket vagy legalábbis azt a látszatot kelteni, hogy mindent kézben tartunk. De ne szépítsük, egy csokis süti elfogyasztása egyértelműen rossz ötlet, hiszen nem tesz jót az egészségnek és még hízlal is. Tehát ahhoz, hogy fenntartsuk az irányításról alkotott képünket, logikusan meg kell indokolnunk, miért eszünk édességet.

Erre a leggyakoribb válasz:

  • Nehéz napom volt, és megérdemelnék egy sütit.
  • Akciós volt.
  • Ez a márka csökkentett szénhidrát tartalmú.
  • Jó kedvem lesz tőle.
  • Megérdemlem.
  • Egy csoki nem csoki.

Ha nem sorolnánk fel magunknak magyarázatokat, akkor bűntudatot, szégyent vagy megbánást éreznénk, amiért megettünk valamit, ami egészségtelen vagy épp a fogyókúra ellen hat. 

Szövegírás közben észben kell tartanod, hogy amikor embereknek szólsz, nem a logikus gondolkodás a legfontosabb, hanem az, hogy az érzelmekre tudj hatni. Közben logikus, racionális indokokkal kell alátámasztanod, hogy miért érdemes megvenni a terméket vagy igénybe venni a szolgáltatást

Ellenkező esetben előfordulhat, hogy a vásárló nem tudja igazolni a tettét és meggondolja magát. Ez az oka annak, hogy a legtöbb hirdetés tényszerű adatokat tartalmaz egy termékről. Például egy új autó a specifikációit, egy élelmiszer pedig a tápértékét. A szövegírást tekintve ezek nem a termék eladását szolgálják, sokkal inkább az a céljuk, hogy a vásárló jól érezze magát a már meghozott érzelmi döntése miatt.

4. szabály: Az előnyökről beszélj, ne a szolgáltatásról!

Szövegírás szempontból az előny az, amit egy termék, szolgáltatás vagy webhely kínál az ügyfeleknek. 

A fö kérdés egyszerű és világos: hogyan javíthatja az életüket ez a termék?

A szövegírás magában foglalja az eladás tárgyának jellemzőit, de leginkább az előnyökre kell összpontosítania. Ahogy Calvin Klein mondta: „A reklámozás egyetlen módja az, ha nem a termékre koncentrálunk”.

Az előnyök megmondják az olvasónak, hogy mi jár nekik, mi az, amit megérdemelnek. Pszichológiai kapcsolatot is létrehoznak vágyak és a termék vagy szolgáltatása között. 

Ez a kapcsolat nagyon fontos. Ideális esetben a termék előnyei felkeltik az olvasó érzelmi vágyait, és arra késztetik, hogy azt kívánja, amit kínálunk neki.

Például a weboldaladra látogató értékelheti azt a tényt, hogy az általad kínált ruházati márka kiváló minőségű, organikus pamutból készült. De az fogja meggyőzni a vásárlásról, hogy hogyan fog kinézni benne, hogyan fogja érezni magát a ruhában. Ne feledd, a legtöbb vásárlási döntést érzelmek alapján hozunk meg.

5. szabály: Kezdj egy nagy durranással!

A szövegírás egyetlen területe sem kap akkor figyelmet, mint a címsor és az első néhány mondat, azaz a lead (líd). Itt vonhatod be az olvasó figyelmét. Ha ez nem sikerül, az olvasó elkattint és a szöveg többi részének megírása felesleges volt.

A hatásos címsorok írása művészet. A cím szempontjából nagyon fontos, hogy felkeltse az olvasó figyelmét. A jó címsornak a következők nagy részét el kell érnie:

  • Adja meg az egész írás hangnemét, tükrözve a kifejezett érzelmeket és személyes értékeket
  • Fogalmazza meg pontosan, miről szól az írás, minél konkrétabban, annál jobb
  • Tartalmaznia kell a kínált termék vagy szolgáltatás legfontosabb előnyét
  • Közölnie kell valami értékes dolgot az olvasóval
  • Tartalmaznia kell valami újdonságot, amiről az olvasó még sosem hallott

A jó lead is nagyon fontos, két dolgot kell elérnie:

  • Teljesítse a nagy ígéretet, amire a cím alapján az olvasó vágyik
  • Mutassa be a nagy ötletet, ami miatt az olvasó rákattintott a cikkre

Egy értékesítési levélben az lehet a nagy ígéret, hogy egy új kutyakiképző tanfolyam segítségével megtanulhatjuk, hogyan legyen engedelmes a kutyánk. Ez határozott előny. De a nagy ötlet az lehet, hogy ez a bizonyos kutyakiképzés könnyedén elvégezhető akár egy hétvége alatt. Ez az ötlet meglepheti az olvasót, mert a kutyakiképzést gyakran hosszú, fáradságos folyamatnak tekintik.

Ha a lead egy nagy ígéretet és egy nagy ötletet is tartalmaz, akkor jó úton haladsz afelé, hogy felkeltsd olvasód figyelmét, és elkezdjen mélyebben is érdeklődni a terméked iránt.

6. szabály: Használj egyértelmű és közvetlen nyelvet!

Bármit is írsz, az olvasónak azt kell éreznie, mintha csak neki írtál volna. A személyesnek és őszintének tűnő szöveg sokkal nagyobb valószínűséggel vonzza be az olvasót. Ehhez a készséghez semmi szükség nincs arra, amit az egyetemeken tanítanak a szövegírásról. Ha az iskolai végzettségtől függne az, hogy ki milyen jó marketinges vagy szövegíró, akkor a hétvégi piacon egyetlen kofa sem adna el semmit. A kifinomult, fennkölt nyelvezetnek nincs helye a szövegírásban. A legtöbb embert nem nyűgözi le a divatos próza és a nagy szavak.

Ehelyett törekedj arra a szövegírás során, hogy ugyanazon a szinten szólítsd meg az ügyfelet, ahol ő van és használd azt a nyelvet, amit ő természetesen tart.

A szöveg pedig legyen világos és könnyen érthető, lehetőleg egyszerű szavakkal és mondatokkal, olyan társalgási stílusban, mintha levelet írnál egy barátodnak.

7. szabály: Fejezd be egy cselekvésre való felhívással!

Mivel a szövegírás célja, hogy rávegye az olvasót valamilyen cselekvésre, ezt mindig egyértelművé kell tenni a weboldalon, hírlevélben vagy egyéb marketing anyagban. Ezt cselekvésre ösztönzésnek vagy CTA-nak is nevezik. Meg kell kérni az olvasót, hogy kattintson egy linkre, kérjen időpontot, vásároljon, rendeljen, töltsön le vagy más módon tegye meg a következő lépést.

A cselekvésre való felhívás megírásának legfontosabb része, hogy világosan megmondd, pontosan mit szeretnél az olvasótól. Ha azt szeretnéd, hogy időpontot egyeztessen, akkor adja meg az elérhetőségét és menjen végig azon a folyamaton, amelyen keresztül kell mennie az időpont egyeztetéséhez.

Ha azt szeretnéd, hogy olvasson el egy másik blogbejegyzést, adj meg néhány linket más bejegyzésekhez, amelyek érdekelhetik, és kérd meg, hogy kattintson az egyik linkre. 

Amikor a potenciális ügyfél az értékesítési levél, a termékoldal vagy egy poszt végére ér, azon töpreng, hogy mi legyen most. Nem leszel tolakodó vagy agresszív, ha világosan felvázolod a lehetséges lépéseket, amelyeket megtehet.

Ha nem érdekli a CTA, egyszerűen továbbmegy. De ha érdekli, akkor máris elérted a célod.

Az is hasznos, ha tudatod, mi fog történni, miután az adott gombra vagy linkre kattint. A felmerülő kérdések gyors megválaszolása megnyugtatja az olvasót, mert tudja, hogy nem éri majd meglepetés.